سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیف ما قلم ما

وبلاگ سیف ما قلم ما و سیف دیروز قلم امروز صرفا برای رفاه دانشجویان و دوستداران دانش است شاید توانسته باشم در حد توان خدمتی به جامعه کرده باشم.

مجلس خبرگان در حکومت اسلامی- نویسنده محمود سیف

به بهانه انتخابات سال 94

                                                         مجلس خبرگان حکومت اسلامی

از چند سال بیش تا کنون به موضوع خبرگان فکر کرده ام و همواره به دنبال راهکاری مناسب که بتوان نهایت

بهره را از خبرگان جامعه در پیشبرد اهداف جامعه و خصوصا حکومت  داری به عمل اورد و اما بهانه ای شده

است انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در سال 94 که به صورت تیتر وار نکاتی را بیان کنم اگر

کسانی خواستند و استقبال شد حتما در قالب مقاله ای ارایه خواهد  شد واین برمیگردد به این که تا چه انداز

به نظاممان و انقلابمان که ثمره خون صدها هزار شهید و جانباز و...است پایند باشیم:

1-      اینکه در مجلس خبرگان صرفا بدنبال انتخاب گروهی باشیم تحت عنوان خبرگان رهبری که رهبر یا شورای رهبری برگزینند راه بجایی نبرده ایم ما باید بدنبال گروهی باشیم که فراتر از یک بحث و بلکه کل سیستم را هدایت کند و منظور از سیستم یعنی هدایت حکومت اسلامی که داعیه جهانی شدن دارد و حکومتی بر گرفته از دین  و خصوصا اسلام به عنوان یک مکتب رهایی بخش است.

2-      برگزیدن خبرگان از بین تمامی اقشار و در قالب مجلس خبرگان نه صرفا برای دخالت در امور بلکه انتخاب بهترین ها برای اداره امور کشور از بالاترین سطوح تا پایین تر ین سطوح مدیریتی است.

3-      خبرگان مطبوع نظر در سایر انتخابات می تواند با تحقیق و تفحص بهترین افراد را به مردم معرفی تا با فراغ بال در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ، مردم با حضوری میلیونی به انتخاب برترین ها مبادرت ورزند.

4-      خبرگان مورد نظر با شناسایی دلسوزترین و صادق ترین و متعهد ترین افراد که به دلیل بروز احزاب سیاسی همچنان گمنام مانده اند به دولت و قوه مجریه در انتخاب مسئولین از رده های وزارت تا سطوح شهرستانی و حتی بخش ها در اداره حکومت  اقدام و  یاری رسان خواهند بود و مدلی نوین را به جهان ارائه خواهند داد.

5-      لزوما این افراد از بین وزرا و نمایندگان مجلس و نظامیان و فقها و مسئولین سابق نخواهند بود که در سی و اندی سال پیش هر کدام عموما چند مسئولیتی بوده و شاید تعداد آن به 300 نفر هم نمی رسد و بعضا هم متاسفانه جزء نا کار آمد ترین افراد جامعه هستند.

6-      این افراد با انتخابات و از طرف مردم  و از اساتید دانشگاه و حوزه وقضات و نخبگان در حرف و بر اساس اصل شایسته سالاری و نه بر اساس سلایق  و خواست احزاب و گروههای ذینفع  و برای مدت محدود 4 تا 6 سال در این مسند قرار خواهند گرفت و به وظیفه خطیر خود خواهند پرداخت.

7-      دنباله روی از سیستم غربی( احزاب و پارلمان  و ...) که هم اکنون در نحوه حکومت داری به چشم می خورد  نمیتواند الگویی بر اساس موازین اسلامی  به دنیا معرفی کند.( چرا که در اسلام فقط یک حزب معنا پیدا می کند الا ان حزب الله هم الغالبون).

8-      این خبرگان  منظور میتواند به رهبر جامعه اسلامی حتی در انتخاب والی استان ها و شهرستان ها و... به عنوان امام جمعه و بالاترین مقام دینی سیاسی یاری رسانده و با این عمل بین سیاست و دین به صورت واقعی ارتباط برقرار کند.

9-      اگر بجای استاندار  و فرماندار از یک طرف و از سوی دیگر ائمه جمعه  پیوندی بوجود آورد و بالاترین مقام در استان و شهرستان به عنوان والی و نماینده رهبر یا شورای رهبری حضور یابد معضلات کنونی تفکیک وظایفی که قابل روئیت است  از بین رفته و والی با معاونین خود در عرصه های سیاسی و عمرانی و ...در ارتباط و هر هفته با اطلاع کافی مردم را در جریان شهر، استان و...و مشارکت انان را در امور اجرایی و در جامعه اسلامی در خدمات رسانی به عمل خواهد آورد.

10-  خبرگان مد نظر با ایجاد دفتری در سطوح مختلف کشوری از بالاترین تا پایین ترین سطح در امر شناسایی افراد مبادرت و به جایگزین کردن افراد اصلح و نوانمند با معرفی به قوای مجریه و قضاییه اقدام خواهد کرد و جامعه ای سالم را به ارمغان خواهد آورد.

انتظار نقد و یاری از همه با ارسال پیام به ایمیل اینجانب در بالای صفحه و درج نظرات در این صفحه را دارم.

 

                                                                           والسلام 

                                                                        محمود سیف

 

                                                        مدرس دانشگاه در حقوق و علوم سیاسی