سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیف ما قلم ما

وبلاگ سیف ما قلم ما و سیف دیروز قلم امروز صرفا برای رفاه دانشجویان و دوستداران دانش است شاید توانسته باشم در حد توان خدمتی به جامعه کرده باشم.

تدریس موفق

فن بیان در تدریس

اگر مدرس هستید ، میدانید که فن بیان در تدریس چقدر بر کیفتیت تدریس ، تاثیر گذار است. هرچند که این روز ها خیلی مد شده که روش تدریس سخنرانی مورد حمله قرار می گیرد، ولی اگر از روش تدریس سخنرانی به خوبی استفاده شود و بهتر بگویم اگر فن بیان خوبی داشته باشیم ، همین روش قدیمی، در بسیاری از مواقع موثر خواهد بود.همانطور که در گفتگویی که با خانم ایزابل ملون داشتم ایشان بر این نکته تاکید کردند و گفتند درمدارس فرانسه به دانش آموزان فن بیان آموزش داده می شود.

در رابطه با فن بیان در تدریس و تکنیک ها و تمرین های بسیار زیادی وجود دارد.در این مقاله چند تکنیک کاربردی گفته خواهد شد تا شما بتوانید فن بیان خودتان را در تدریس قوی تر کنید و در نتیجه بهترین بازدهی را داشته باشید.

چطور شمرده صحبت کنیم؟

معلمانی را دیده ام که خیلی تند صحبت می کنند. آنقدر تند که دانش آموزان آنها در کلاس واقعا کلافه می شوند. چون در صدی از صحبت های معلم خود را متوجه نمی شوند. این افراد شاید همه ی ویژگی های یک معلم خوب را داشته باشند ولی همین عامل به شدت کیفیت تدریس آنها را زیر سوال می برد.و از جذابیت آنان را به شدت می کاهد.

بسیاری از ما این مشکل را داریم . اما جالب است بدانید که تند صحبت کردن با انجام چند تمرین فن بیان، که بسیار کاربردی هم هستند تصحیح خواهد شد و ما نتیجه خواهیم گرفت.

یکی از بهترین تمرین ها، تمرین خودکار است.این که انتهای خودکار را بین دو دندان جلویی خود قرار دهیم و شروع کنیم به صحبت کردن و روزانه در چند نویت 3 دقیقه ای این کار را انجام دهیم. با این تمرین تا حد زیادی از سرعت کلمات ما کاسته می شود وبسیار شمرده تر صحبت خواهیم کرد.

باتمرین خودکار شما در حقیقت به لب های خود این تمرین را می دهید که کمی آهسته تر و البته بیشتر بازو بسته شود و از همین طریق خیلی بهتر و واضح تر صحبت خواهید کرد.

پس امیدوارم این تمرین بسیار اثربخش را فراموش نکنید و در برنامه روزانه خود چند مرتبه این تمرین را انجام دهید.

جادوی انرژی در سخنرانی

شما باید بدانید که هیجان ابزار شما در کلاس است.اگر فن بیان خود به هنگام تدریس هیجان و انرژی مثبت نداشته باشید، خیلی عقب هستید و مخاطبان شما چون انرژی مثبتی از شما دریافت نخواهند کرد نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.

برای اینکه با انرژی صحبت کنیم چند کار را باید در دستور کار خود قرار دهیم :

تمرین خودکار که قبلا به آن اشاره شد را به خوبی انجام دهیم
سعی کنیم تا حد ممکن روی صندلی ننشینید و به صورت ایستاده و درحال حرکت صحبت کنید.کمی بلند صحبت کنید.انجام دادن تمرینات تنفسی به شما کمک می کند
که بسیار واضح تر و رساتر صحبت کنید.به هنگام صحبت لب ها را کاملا از هم باز کنید و به اصطلاح غنچه صحبت نکنید. تمرین مربوط به این صورت است که حروف آ – اَ- اِ-ای-او را پشت سرهم تکرار کنید و درهنگام گفتن این صدا ها دهان را تا آنجا که جا دارد باز کنید (اگر کمی هم درد حس کردید اشکالی ندارد به دلیل ضعف ماهیچه های صورت شماست ولی لطفا زیادی روی خودتان فشار نیاورید ممکن است فک شما آسیب ببیند!)

بر گرفته از اینترنت